Bertudung vs Free Hair

Assalamualaikum. Ya ya ya. sorry lah kan kalau korang tak habes2 kena baca je post2 indah nh. hihi :) indah nak post pasal bertudung vs free hair . memandangkan ramai sangat cakap benda alah nih dekat twitter . so indah nak beri pendapat la. bagi kedua2 belah pihak jangan marah sya okay. saya hanya memberikn apa yg termmpu sye beri utk tatapan semua. Yang baik datangnya dari Allah bukan saya:). Okay kita mulakan sekarang.

Ramai yang cakap "alah budak yang pakai tudung pun sama je mcm budk2 free hair. suka ckp mencarut. bukan alim sgt pon. better kpayah pakai tudung la apelah and balabalabalaaaablablablabal." okay mula2 nih indah nak bagi nasihat untuk wanita yang memakai hijab :). semoga anda dapat menerima nya dengan ikhlas hati. saya nak tanya untuk apa anda memakai tudung? untuk Allah atau fesyen semata2? atau untuk pasangan anda? Kalau utk Allah alhamdulilah. Kalau utk selain daripadaNya, istighfar dan mulalah mengubah niat anda itu semoga niat anda untuk bertudung kekal lama sehingga akhir hayat anda.InsyaAllah ! percaya benda nih. Dan jika anda telah molekkan gaya anda dengan bertudung, apa kata anda molekkan cara percakapan anda. elakkan diri guna bahasa yang mencarut. buktikan kepada orang2 yang free hair bahawa org2 yang bertudung nih tak sama macm apa yg dieorg ckp! boleh kan? anda pon sakit telinga dgn hati kan kalau asyik kena ckp itu ini dgn irg2 yg free hair nih? then you have to do this! pakailah tudung yang menutup dada anda. jangan singkat2. pakailah baju yang berlengan panjang. jangan pakai bju lengan yang pendeknya tuh sampai nmpk bwh lengan anda tuh. faham kan? pakai lah baju yang kurang ketatnya. pakai bju yg labuh atau bawah punggung anda. lebih molek dan sopan kan? InsyaAllah kalau cuba slow2 anda akan terbiasa :) mulakan niat anda dngn Bismillah. kalau tengah marah dgn someone tuh jgn lepaskn amarah anda dgn perkataan yg mencarut. istighfar byk2. amik wuduk. atau pergi jauh drpd apa2 yg boleh buat anda marah utk sesaat. Inda pasti korang boleh buat. hihi

Okay yang perempuan free hair pulak. ramai yang ckp "pakai tudung? nnti lah. satu hari nnti. insyaAllah." okay indah nk tnye bila keikhlasan anda tuh akan muncul? ingatlah kematian tuh akan tiba dan pasti akan tiba. indah pasti korg faham :) pakailah tudung walaupun tak ikhlas. itulah pesanan ustaz azhar idrus :) sebab apa? sebab drpd tidak ikhlas insyaAllah Allah akan buka pintu hati kita menjadi ikhlas. bukan susah kn nk pakai tudung? tanya diri anda balik. kalau solat anda dah cukup, alhamdulilah. cuba lah perlahan2 memakai tudung. kerana menutup aurat itu wajib! wajib! tak ada alasan untuk menutup perkara yang wajib. jika anda tidak menutup aurat anda akan menambahkn dosa diri anda dann juga orang lain yang melihat. Ingat. Allah menilai setiap apa yang manusia lakukan di dunia ini.

Kesimpulannya, perempuan bertudung dan tidak bertudung sama je. masing2 ada kekurangan masing2. baik dari segi percakapan, perbuatan ataupun penampilan. bersikaplah terbuka. jangan terlalu merendahkan dan menyalahkn sesama sendiri. kita manusia. tiada siaapa yang sempurna kecuali Allah. Ingat nih! semoga Allah membuka hati kita semua.Hijrahkan diri anda ke arah kebaikan sebelum terlambat. Tambahkan amalan. bukan tambahkan dosa :). Tolong jangan mengecap saya sebagai seorg yang bajet alim. saya juga mengingati diri saya sndri. Assalamualaikum.
Be yourself baby.Thanks for reading ^^v